ေပၚလစ္တစ္ကၾကီးခေခြးအပိုင္း(၅)ပထမပိုဒ္


ေပၚလစ္တစ္ကၾကီးခေခြးအပိုင္း၅သည္က်န္ရွိေနေသးသည့္မေဖၚျပျဖစ္ခဲ့ေသာအေၾကာင္းအရာမ်ားအားစုေပါင္း၍တင္ျပမည္
ျဖစ္သလိုေနာက္ဆံုးအပိုင္းလည္းျဖစ္သည္။အပိုင္း၄မွအခ်က္အလက္အနည္းငယ္အားျပန္၍ေကာက္ရေသာ္--ေရွးရိုးတိုက္
ရိုက္ဒီမိုကေရစီ၊ကိုယ္စားျပဳခံအေျချပဳဒီမိုကေရစီႏွင့္ေခတ္ေပၚနည္းပညာသံုးTeledemocracyဟူ၍ျဖစ္သည္။ထိုအထဲ
တြင္မွကိုယ္စားျပဳခံအေျချပဳဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ယေန႕လက္ရွိကမာၻ႕ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအမ်ားစုတြင္ေအာင္ျမင္စြာက်င့္သံုးေန
ေသာစနစ္တစ္ခုျဖစ္သည္။သို႕ေသာ္ႏိုင္ငံေရးစနစ္မ်ားသည္ပံုေသကားခ်ပ္မဆန္၊မိမိတို႕ကာလေဒသ၊လက္ခံရာတန္ဖိုးမ်ား
အေပၚတြင္မူတည္၍ဥာဏ္ရွိသလိုေခ်ာ့ေမြ႕စနစ္က်ေစရန္အသံုးျပဳရျမဲျဖစ္သည္။

ထို႕ေၾကာင့္ႏိုင္ငံအလိုက္ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝသလိုပညာတတ္အေရအတြက္အခ်ိဳးအစားမ်ားျပီး၊ပုဂၢလိကလြတ္လပ္ခြင့္အားလြန္စြာ
တန္ဖိုးထားသည့္ဖင္လန္၊ေနာ္ေဝ၊ဆြီဒင္၊ဒိန္းမတ္စသည္စကင္ဒီေနးဗီးယားႏိုင္ငံမ်ား၏ဒီမိုကေရစီအေဆာက္အအံု၊ျဗိတိန္၊အ
ေမရိကန္၊ကေနဒါ၊ျပင္သစ္တို႕ကဲ့သို႕ေသာလူသိမ်ားသည့္ဒီမိုကေရစီအေဆာက္အအံု၊အာရွမွအိႏိၵယ၊ဂ်ပန္၊အင္ဒိုနီးရွားကဲ့သို႕
ေသာအာရွတန္ဖိုးမ်ားအားအေျခခံသည့္ဒီမိုကေရစီအေဆာက္အအံု၊ထိုအေဆာက္အအံုမ်ားမွမည့္သည့္အေဆာက္အအံုသည္
အေကာင္းမြန္ဆံုး၊စနစ္အက်ဆံုးျဖစ္သနည္းဆိုေသာေမးခြန္းသည္ေနာက္ကြယ္မွမၾကာခဏလိုက္ပါလာေလ့ရွိသည္။

အမွန္တြင္ထိုေမးခြန္းႏွင့္ပတ္သတ္၍တိက်ျပတ္သားေသာအေျဖမရွိ။ကာလံေဒသံဆိုသည့္စကားအတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။အထက္
ပါေမးခြန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပါရဂူတစ္ဦးေျဖဆိုပံုအားျပန္လည္တင္ျပရလွ်င္၊ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာေရခဲမုန္႕ႏွင့္တူ
သည္။ႏို႕အရသာ၊စေတာ္ဘယ္ရီအရသာ၊ေခ်ာကလက္အရသာစသည့္အမ်ိဳးအစားမ်ားတြင္မည္သည္ကပိုေကာင္းသနည္းေမး
ေသာ္ကိုယ္ၾကိဳက္ရာကိုယ္ေကာင္းၾကေပလိမ့္မည္။သိုေသာ္ရတိျပတ္အေကာင္းဆံုးအားတကယ္တမ္းတြင္မည္သို႕မွ်ဆံုးျဖတ္၍
မရ။အလားတူပင္ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္လည္းဤဤထိုထိုႏိုုုင္ငံမ်ားမွပိုေကာင္းသည္ဆိုသည္မွာမမွန္ကန္၊လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ကိုက္ညီ
ျပီးစစ္မွန္ေသာဒီမိုကေရစီအသြင္သဏန္ပါရန္သာလိုအပ္သည္။ဥပမာ-လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ဘာဒီမိုကေရစီ၊ညာဒီမိုကေရစီ
အစရွိသျဖင့္အမ်ိဳးမ်ိဳးတံဆိပ္တပ္ရန္ၾကိဳးစားေသာ္လည္း၊တိုင္းရင္းသားျပည္သူတစ္ရပ္လံုးပါဝင္ခြင့္မရရွိျခင္း၊ႏိုင္ငံေရးပါတီ
မ်ားပင္စံုစံုညီညီမပါဝင္ႏိုင္ျခင္းမွာမည္သို႕မွ်ဒီမိုကေရစီမဆန္ေသာဒီမိုကေရစီအားခုတံုးလုပ္မႈၾကီးပင္ျဖစ္သည္။

ဆက္လက္၍တင္ျပမည့္ေနာက္တစ္ပိုင္းမွာ၊ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ရွိသည့္အုပ္ခ်ဳပ္မႈပင္မစံနစ္သံုးမ်ိဳးျဖစ္သည္။ကမာၻေပၚတြင္ႏိုင္ငံ
ေပါင္း၁၀၀ေက်ာ္ရွိသည့္အနက္ႏိုင္ငံတိုင္းႏိုင္ငံတိုင္းသည္အထက္ပါစံနစ္တစ္မ်ိဳးမဟုတ္တစ္မ်ိဳးတြင္အၿကံုးဝင္ေလ့ရွိသည္။
ေရွးဦးစြာတင္ျပမည့္အမ်ိဳးအစားမွာေရွးအက်ဆံုးႏွင့္အရိုးရွင္းဆံုးပံုစံျဖစ္သည္႕Monarchyေခၚဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ျဖစ္သည္။
ထိုစနစ္အားထပ္မံ၍ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာလုိက္လွ်င္ေအာက္ပါစနစ္ငယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိလာလိမ့္မည္။

Absolute Monarchy(သက္ဦးစံပိုင္ဘုရင္စနစ္)
Enlightened-despotismဟုေခၚသည့္သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္သည္ဘုရင္တို႕၏ဘုန္းကံ(သို႕)ဘုရားသခင္ေပးသည္
အခြင့္အာဏာဟူေသာသေဘာတရားေပၚတြင္အေျခခံ၍ႏိုင္ငံ၏ဥပေဒမ်ားအားဘုရင္ႏွင့္ဘုရင့္မိသားစုကသာခ်မွတ္ျပ႒န္းျခင္း
ျဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ေယဘုယ်အားျဖင့္အတိုက္အခံအင္အားစုဟူ၍မရွိပဲေပၚေပါက္လာသည့္အတိုက္အခံမ်ားအားနည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၊
ဥပေဒအဖံုဖံုျဖင့္ေခ်မႈန္းေလ့ရွိသည္။ဥပမာ-ယေန႕ေဆာ္ဒီအာေရးဗ်၊ဘရူႏိုင္း

Constitutional Monarchy(စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္)
သက္ဦးစံပိုင္စနစ္မွဖြံျဖိဳးတိုးတက္လာေသာပံုစံတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ဘုရင္သည္တိုင္းျပည္၏ဥေသွ်ာင္ျဖစ္ေနေသးေသာ္လည္းပါလီ
မန္တြင္ျပ႒န္းသည့္ဖြဲစည္းပံုအေျခခံဥပေဒအားျဖင့္အခြင့္အာဏာကိုကန္႕သတ္သည္။ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ထားသည့္အစိုးအ
ရ(သို႕)ေရြးေကာက္ျခင္းမျပဳသည့္အစိုးရအဖြဲ႕သည္တိုင္းျပည္အားဥပေဒအရအုပ္ခ်ဳပ္ျပီးေယဘူရအားျဖင့္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္မွာအစိုးရ
အဖြဲ႕၏ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သည္။မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ဘုရင့္ႏွင့္ေတာ္ဝင္မိသားစုအသိုင္းအဝုိင္းသည္တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက
႑မ်ားတြင္လံုးဝပါဝင္ျခင္းမျပဳေတာ့ပဲႏိုင္ငံ၏စည္းလံုးညီညြတ္မႈႏွင့္သမိုင္းအစဥ္အလာအားကိုယ္စားျပဳသည့္ပံုစံတစ္မ်ိဳးအျဖစ္
သို႕ေရႊ႕ရွားလာသည္။ဥပမာ-ျဗိတိန္၊ေနာ္ေဝ၊ဂ်ပန္၊ထုိင္း

အထက္ပါစနစ္၂မ်ိဳးလံုးတြင္Heritage-Ruleေခၚသားစဥ္ေျမးဆက္ဆက္ခံေသာစနစ္အားက်င့္သံုးသည္။

Republic(သမၼတႏိုင္ငံ)
အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ဘုရင့္ႏိုင္ငံမဟုတ္သည့္ႏိုင္ငံအားလံုအားRepublicဟုသတ္မွတ္သည္ဟုဆိုသည္။ပိုမိုတိက်စြာဆိုရေသာ္
အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာသည္ျပည္သူလူထု၏သေဘာတူေက်နပ္မႈေပၚတြင္မူတည္၍ျပည္သူလူထုအသီးသီးအားကိုယ္စားျပဳသည့္
ကိုယ္စားျပဳလႊတ္ေတာ္စနစ္အားအသံုးျပဳေလ့ရွိသည္။သမၼတႏိုင္ငံစနစ္တြင္သာမာန္တိုင္းသူျပည္သားအားလံုးသည္အရည္အ
ခ်င္းျပည့္မွီပါကမည္သူမဆိုေခါင္းေဆာင္သမၼတျဖစ္ခြင့္ရွိသည္။

Theocracy
သီအိုကေရစီအားျမန္မာဘာသာျဖင့္ျပန္ဆိုရန္သီးသန္႕စကားလံုးရွိပံုမရေပ။ဘုရင္စနစ္တြင္ျဖစ္ေစသမၼတႏိုင္ငံစနစ္တြင္ျဖစ္ေစသီ
အိုကေရစီစနစ္အျမစ္တြယ္ေပါက္ဖြားႏိုင္သည္။တကယ္တမ္းတြင္ေတာ့သီအုိကေရစီစနစ္ဆိုသည္မွာႏိုင္ငံ၏ဥပေဒအထက္တြင္
ဘာသာတရား၏စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားတည္ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။တနည္းအားျဖင့္ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားမ်ားအားဘာသာေရး
သေဘာတရားမ်ားကလႊမ္းမိုးခြင့္ရရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ထိုစနစ္တြင္ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သတ္သည့္ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား၊ဝန္ထမ္း
မ်ားၾကီးစိုးမင္းမူၾကသည္။ဥပမာျပရေသာ္အေမွာင္ေခတ္ႏွင့္အလယ္ေခတ္ရွိအမ်ားစုေသာဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ျပီးသက္ဦးစံပိုင္
ဘုရင္ပင္လွ်င္ေက်ာင္းေတာ္၏ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္သာအမိန္႕ဥပေဒမ်ားထုတ္ျပန္ရေလ့ရွိသည္။အေၾကာင္းရင္းမွာထုိစဥ္ကဘုရားသခင္
၏အခြင့္အာဏာရရွိထားသည္ဟူေသာဘုရင္မ်ားသည္ဘုရားသခင္၏စည္းမ်ဥ္းဥပေဒသျဖစ္သည့္သမၼာက်မ္းစာပါစည္းမ်ဥ္းမ်ား
ျဖင့္သာအုပ္စိုးခြင့္ရွိသလိုဘုရားသခင္၏ဝန္ထမ္းမ်ားျဖစ္သည့္ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား၏တည္းျဖတ္ျခင္းအားခံရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
Theonomic-lawsဟုႏိုင္ငံေရးသိပၸံတြင္ေခၚၾကသည္။ယေန႕ေခတ္၏အထင္ရွားဆံုးေသာသီအိုကေရစီႏိုင္ငံမွာအစၥလမ္မစ္သမၼ
တႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္သည့္အီရန္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။

ယခင္အပိုင္း၄ပိုင္းႏွင့္အတူဖတ္ရန္

3 comments:

Anonymous

12:18 PM

This comment has been removed by the author.
Anonymous

9:00 PM

Bowdawgyi,
thank you for your posts on politics, and hope sometimes you continue your articles in detail (only when u have time, i mean).

Good Luck, Man!

boedawgyi

9:30 PM

thanx for the support man,i'll try